پایان نامه بررسی رابطه بین هوش معنوی و فشار روانی معلمان در مقاطع سه گانه تحصیلی مدارس ، راهبردهای مقابله ای

دسته بندی | علوم تربیتی |
بازدید ها | 3 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 344 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 126 |


پایان نامه بررسی رابطه بین هوش معنوی و فشار روانی معلمان در مقاطع سه گانه تحصیلی مدارس ، راهبردهای مقابله ای در 126 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
موضوع پژوهش :
موضوع پژوهش عبارت است از بررسی رابطه بین هوش معنوی و فشار روانی (راهبردهای مقابلهای) معلمان در مقاطع سه گانه تحصیلی مدارس شهرستان بندرگز.
منظور از این پژوهش بررسی هوش معنوی و ارتباط آن با فشار روانی در معلمان و استفاده از راهبردهای مختلف است. کنترل فشار بهمراه ارتباط هوش معنوی با رضایت شغلی است. هوش معنوی یکی از جنبه های کاربردی معنویت می باشد وفرد می تواند زندگی وفعالیت های خود را در زمینه ای وسیع تر، غنی تر ومعنادارتر قرار دهد و به کمک آن تشخیص می دهد که کدام اقدامات یا کدام مسیرها معنادارتر از دیگری می باشد. در دوره ای انتقال صرف معلومات و محفوظات به ذهن دانش آموز هدف هر معلمی بود ولی اکنون با بهره گیری آنان از یافته های علوم تربیتی و روانشناسی هدف از معلمی و عوامل موثر در آن نیز تغییر کرده است پس بهترین معلم آن است که ضمن آگاهی نسبت به جنبه های مختلف هوش درخود سعی نماید ارتباط صحیح با دیگر عناصر دخیل در امر معلمی ایجاد نماید بطوریکه خود از سلامت روانی و جسمی برخوردار بوده و بازدهی خوبی در کلاس درس نیز داشته باشند.
در این پژوهش هوش معنوی و جنبه های مختلف آن، تطابق آن با معیارهای هوش، مزایا و کاربردهای آن، چگونگی سنجش آن مورد بررسی قرار می گیرد و به دلیل اثرگذاری فوق العاده هوش معنوی برمتغیرهای مهم مدیریت وتدریس چون رهبری، انگیزش، خودکنترل، قابلیت تغییر ارتباطات، عملکرد و نیز ارتباط آن با انواع دیگر هوش به یک موضوع قابل بحث تبدیل خواهد شد.
فهرست مطالب :
فصل اول
مقدمه
موضوع پژوهش
اهمیت و ضرورت انجام تحقیق
جنبه جدید بودن و نوآوری در تحقیق
اهداف تحقیق
الف- اهداف کلی:
هدف کاربردی
سؤالات تحقیق
فرضیههای تحقیق
تعریف متغیرها
تعریف واژهها
فصل دوم
مقدمه
تاریخچه هوش معنوی
تعاریف هوش معنوی
مدل های هوش معنوی
مدل ایمونز
مدل سیسک
مؤلفه های هوش معنوی در اسلام
رابطه هوش معنوی و هوش های دیگر
هوش معنوی و شخصیت
کاربرد هوش معنوی در محیط کار
هوش معنوی و سلامت روانی
راه های پرورش هوش معنوی
تاریخچه فشار روانی
معنای فشار روانی
نظریه های فشار روانی
دیدگاه روان تحلیل گری
دیدگاه مبتنی بر پاسخ
دیدگاه مبتنی بر محرک
دیدگاه تعاملی
دیدگاه پردازش اطلاعات
دیدگاه شناختی
مدلهای تنیدگی
مدل روان- تنی تنیدگی
الگوی واکنش حفاظتی
پاسخ فیزیولوژیکی به تجربیات تنیدگی زا
پاسخ به تنیدگی افراطی
مدل بیوشیمی سلیه
واکنش ابتدایی ارگانیسم
مرحله پایداری
مرحله فرسودگی (تحلیل و واماندگی)
مدل دورن _ وند
متغیرهای روان شناختی و اختلال بدنی
مدل شناختی _ ارزیابی تنیدگی (مدل تعاملی)
ابعاد وقایع فشار زا
1- وقایع منفی در مقابل وقایع مثبت
2- وقایع غیر قابل کنترل یا غیر قابل پیش بینی در مقابل وقایع قابل کنترل و پیش بینی
3- وقایع مبهم در مقابل وقایع معلوم و روشن
4- مسئولیت افراد در مقابل بی مسئولیتی
پاسخ به تنیدگی
1- پاسخهای فیزیولوژیک
2- پاسخهای شناختی
3- پاسخهای هیجانی و رفتاری
4- پاسخهای روانشناختی
پیامدهای تنیدگی
پیامدهای جسمانی تنیدگی
پیامدهای هیجانی و رفتاری تنیدگی
پیامدهای شناختی تنیدگی
مطالعات انجام شده در زمینه تنیدگی
نظریه منابع و فرایندهای مقابله
1ـ نظریه روان تحلیلگری و روانشناسی"من"
2ـ دیدگاههای چرخه (سیکل) زندگی
3ـ نظریه تحولی و اصلاح رفتار
4ـ دیدگاههای فرهنگی و اجتماعی ـ بومشناختی
انواع مقابله و کارکردهای آن
پیشینه پژوهشی
تحقیقات انجام شده در ایران
تحقیقات انجام شده در خارج از ایران
فصل سوم
مقدمه
جامعه آماری
نمونه و روش نمونه گیری
روش شناسی تحقیق
روش اجراء
ابزارهای پژوهش
پرسشنامه هوش معنوی
پرسشنامه راهبردهای مقابله ای لازاروس wocq
پرسشنامه استرس هری
ویژگی های روانسنجی پرسشنامه استرس هری
روش تجزیه و تحلیل دادهها
ملاحضات اخلاقی
فصل چهارم
مقدمه
توصیف داده ها
هوش معنوی
فشار روانی
راهبردهای مقابله ای
بررسی فرضیه های پژوهش
فرضیه های تحقیق
فصل پنجم
مقدمه
نتایج
بحث و نتیجه گیری
محدودیت ها
پیشنهادات
الف) پیشنهادات پژوهشی
ب) پیشنهادات کاربردی
منابع و مآخذ
منابع و مآخذ لاتین
- ۹۴/۰۹/۲۰
- ۱۲ نمایش